歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Ta Japanturistens berättelser med en nypa salt

1 kommentar

Den som turistat i Japan framstår lätt som något av en expert på landet i sin umgängeskrets när ingen annan besökt landet. Inget att förvånas över, men missförstånden står som spön i backen och det är, tyvärr, något att yvas över. Det är en dyr resa, de flesta stannar inte mer än en vecka, i undantagsfall två, få har därför möjlighet att tränga in på djupet. De flesta förbereder sig med att googla lite och ingen behärskar språket, fundamentet för missförstånd och feltolkningar visar således på en stabil betonggrund. Den som är renons på kunskaper om Japan har självfallet heller ingen grund att stå på när det gäller att ifrågasätta berättelserna. I den här artikeln tar bloggen därför upp ett antal av de vanligaste turiståsikterna om Japan och förklarar vari missuppfattningen ligger och hur det egentligen ligger till.

  1. Japansk artighet Hemvändande turisten berättar gärna om hur artiga och vänliga japanerna är. Egentligen handlar det mer om att de är strikt formella med utomstående, vilket betyder de som inte ingår i familj eller nära vänkrets. Således även andra japaner. Den formella artigheten är således egentligen mera ett uttryck för distans och reservation. Japaner emellan manifesteras den primärt i språket, de talar något som heter sonkeigo (尊敬語) eller respektspråk med varandra. Då den tillfällige turisten inte begriper detta övergår de därför i ett mera sirligt och ibland även utstuderat beteende där bugningarna blir djupare och hänsynstagandet mer utstuderat.
  2. Vilja till hjälpsamhet En av de vanligaste turistberättelserna är om hur de frågat någon om vägen och den tilltalade har väglett dem till destinationen. Något liknande skulle de aldrig uppleva på en resa i Europa eller USA, så det är inte konstigt att det placerar sig centralt i frontalloben. Det de inte förstår är att det judeo-kristna väst är en skuldkultur, medan det shintobuddistiska Japan är en skamkultur. Det medför också konsekvenser i beteendet. Det första man behöver förstå är att få japaner behärskar engelska tillräckligt väl för att ge en adekvat vägbeskrivning. Dessutom försvåras det av att japanska gator saknar, med undantag för ett antal större boulevarder, namn. Att svänga vänster på Getgatan för att sedan ta höger på Aspallén är således inget alternativ. Men när bloggen frågar efter vägen till något på japanska får jag ingen eskort, endast en tydlig vägbeskrivning. De känner nämligen skam över att engelskkunskaperna är svaga, sättet att överkomma den skammen är att ledsaga frågeställaren fram till målet. För ungefär 20 år sedan gjorde sociologiska institutionen på ett universitet en undersökning genom att be utländska studenter gå ut i Tokyo och fråga ett stort antal personer om vägen till ett mål som låg ungefär 300 meter bort. Kinesiska och koreanska studenter fick, trots att de frågade på sitt eget språk, en beskrivning alternativt att det pekades ut på en karta i drygt 80 % av fallen. Brittiska, amerikanska och australienska studenter fick i 70 % av fallen ledsagning. Övriga européer ledsagades i ungefär 90 % av fallen, japaner som talar tyska, franska eller spanska är försvinnande få.
  3. Generösa japaner på krogen Denna berättelse är kanske inte lika vanlig, om möjligt är den vanligare bland unga resenärer som rest ensamma. De har gått ut kvällstid på krogen, ofta en izakaya (居酒屋) ett slags informell krog där det inmundigas mycket pilsner och saké med diverse tilltugg av varierande slag. En japan, ofta också ensam, men lika ofta i sällskap med en kvinna (kvinnor kommer aldrig fram av sig själva således de inte är gaijinhunters) och börjar slå sig i slang på halvtaskig men ambitiös engelska. När turistens öl är tömd bjuder han genast på en ny och delar friskt med sig av sina tilltugg. Det hela leder till en knagglig diskussion några timmar och ett billigt krogbesök för turisten, och det är minnet som hamnar i souvenirlådan. Det som egentligen pågår är att japanen antingen vill komma åt en billig lektion i engelsk konversation. Skolorna som erbjuder det debiterar som regel runt 3 000 yen för 45 minuter, två timmar för två pilsner och lite tilltugg slutar kanske på 1 500 yen. Det andra alternativet, när han har en dam i sällskap är att han vill imponera på henne. Anledningen till att bloggen känner till detta är att som fattig student råkade jag ut för fenomenet ett antal gånger. Japanskan var för avancerad för bloggens färdighetsnivå, men tillräckligt bra för att förstå hennes imponerande kommentarer och hur välvilligt han slickade dem i sig. Vilket sker genom att blygsamt förneka det samtidigt som han snabbt tar nya tag.
  4. Japan är dyrt Nja, det behöver inte vara det. Men den typiske turisten, ovan vid japansk mat och seder känner sig tryggast i områden som Roppongi, Shibuya, Akasaka, Ebisu och Shinjuku. Gott om andra västerlänningar och restauranger som serverar amerikansk snabbmat, eller franska och italienska krogar med maträtter man känner igen. Den som beger sig till Nippori, Ueno, Asakusa eller Kita-Senju behöver en smula chutzpah och vilja att prova på udon, yakitori, soba och vitt ris. Plötsligt blir krogpriserna halverade, och den modige kan testa en skål ramen på en tachigui (inga sittplatser) för några få hundra yen. En oväntad utgift för mången en turist är transporterna på tunnelbanan, det beror på att de inte känner till att linjerna är uppdelade mellan två olika bolag som ägs av Tokyo prefektur. Vid byte mellan linjerna startas resan om med minipriset, men håller man sig till linjerna inom ett av bolagen är det kilometerpris som gäller, även när du byter linje. Numera finns det appar där du kan välja mellan snabbaste och billigaste resalternativ. Men det riktigt billiga alternativet, särskilt för den som tvingas ta en omväg med tunnelbanan för att komma fram är bussarna. Skillnaden är att stationerna på tunnelbanan också skrivs med alfabetet, här släpar en del bussbolag efter, även om de allt mer installerar skärmar med både alfabete, koreanska och kinesiska. Särskilt inför den kommande olympiaden. Det är fullt möjligt att som turist hålla sig inom en budget om 10 000 yen (ung. 900 kr) per dygn, inklusive övernattning.

  5. Japan är konstigt Sanningen är att Japan inte är konstigare än något annat land. Men med över 126 miljoner invånare uppstår det en del original och då de blir betydligt fler än i exempelvis Sverige uppstår ett behov att kanske inta extrema positioner för att märkas bland andra original. Dessutom har media en tendens att alltid söka upp det spektakulära och då de inte förstår orsakssambanden blir rapporteringen ofta sensationell. Turisten som söker det som synts i media, och inte förstår mer än reportern, får då sina fördomar bekräftade. Tydligaste exemplet är Yoyogi parken i anslutning till Harajuku station. På helgerna vimlar det av cosplayers, rockabilly dansare, punkrockare och en hel del andra original. Vad turisten onekligen missar att när måndagen kommer sitter de på banken, kontoret eller gymmet och kontrollerar räkningar, eller står på McDonalds eller Mos och steker burgare. Och de går inte att urskilja från sina kolleger. De ägnar sig helt enkelt åt en hobby där de får utlopp för sin extroverta läggning, något som inte är helt enkelt i vardagens Japan.

  6. Du får inte missa Kyoto Kyoto var formellt, såsom kejsarens bostadsort, huvudstad 794 – 1868, men det var egentligen endast regeringssäte de första århundradena. Japanska tempel och helgedomar byggdes av trä p.g.a. luftfuktigheten, det enda materialet tillräckligt smidigt för att anpassa sig till de skarpa skiftena under årets gång. Följden blev att de fick byggas om med jämna mellanrum när möglet anfrätt bärande pelare, så även om det funnits ett tempel i mer än tusen år är byggnaderna sällan mer än några få hundra år gamla. Dessutom är Kyoto Japans mest turistintensiva stad, det medför att hotellrum är dyrare och många tempel tar inträdesavgifter. Alternativet för den historiskt intresserade är Nara och Kanazawa som i många stycken är bättre bevarade, Nara är dessutom äldre än Kyoto, Kanazawa betydligt yngre men därför också intressantare för den som intresserar sig för samurajerna. Men för den som är intresserad av Heianpoesi eller aristokratins dagböcker är Kyoto självfallet oslagbart.

Listan ovan är de vanligaste exemplen på hur turisten missuppfattar Japan, samhället och dess invånare. Det finns betydligt fler, men syftet är inte att tracka ned på turister. Det är inte deras fel att kunskaperna brister, ej heller har de tid att närmare sätta sig in i sina observationer utan tar dem, oavsett om det gäller Japan eller Kanarieöarna, obetingat och okritiskt. Istället är förhoppningen att framtidens turister bär med sig lite mer kunskap i bagaget och då har med sig vidgade vyer som souvenirer i bagaget hem.

En tanke på “Ta Japanturistens berättelser med en nypa salt

  1. Jag vet inte jag. Mina japanska vänner har visat en otrolig bjudgenerositet och jag har fått avskedspresenter av et par tre ryokan och en taxichaufför. Men speciellt dyrt är det ju inte om man äter och bor som en japan. Problemet är att en tillsynes misslyckad lerskål kan kosta en förmögenhet så man får se upp med priserna. Kyoto är definitivt vackrare och mera ”japanskt” än Tokyo (Jag bor alltid i Higashiyama). Visst är Nara fint men inte slår det Kyoto. Konstigheten är väl ömsesidig. Att vanligt hederligt folk tatuerar sig som den värsta yakuza är minst lika konstigt som cosplay. Jag har aldrig frågat efter vägen men när jag glömde kameran i en taxi spårade chauffören upp mig och återlämnade den. Jag bjuder gärna på konversationen det är alltid trevligt att träffa ortens folk mellan skål och vägg vare sig det är en izakaya, en pub eller eine Kneipe

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.