歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Japanska turismens historia

Lämna en kommentar

Ett av Japans äldsta företag som fortfarande bedriver verksamhet heter Keiunkan (慶雲館) och är ett hotell som grundades 705, snart 1315 år gammalt. Dess existens visar också att resande har en lång historia i Japan. Det går inte att driva ett gästgifveri för några få årligt återkommande delegationer. Det behövs en kontinuerlig ström av gäster och det behövs service som gör dem villiga att spendera pengar och återkomma. Japan har således ägnat sig åt turism i mer än tretton sekel. Även besökande ambassader från de koreanska rikena och T’ang Kina gjorde uppskattande anteckningar om japansk gästfrihet, service och de heta baden. Det gjorde senare också europeiska besökare som Kaempfer och Thunberg.

Av naturliga orsaker var internationell turism inget att tänka på förrän under senare delen av 1800-talet. Men Japan hade redan då en lång tradition att behandla resande med vänlighet och värdighet. 1700-talet upplevde något av en inhemsk turistboom, det utgavs mängder av handböcker och guider. Även yukaku, eller bordellstäderna upplevde att folk kom resande till dem från långa avstånd och underlättade deras valmöjligheter genom att rangordna damerna och deras serviceförmåga. Rangordningsförmågan lever kvar i bästa välmåga, varenda japansk guidebok är fylld av dem. Tre bästa platserna att bevista en solnedgång, fem barerna med de mest exotiska drinkarna, tio bästa hotellsängarna, allt finns kategoriserat och organiserat för den som läser japanska. Det är betydligt besvärligare för den utländske turisten. Inte minst eftersom turisthandledningarna inte författas av skribenter som behärskar japanska.

Precis som i Europa var de första japanska ”turisterna” pilgrimer som reste runt till olika tempel och helgedomar. Den mest berömda av alla sådana resor är Henro (遍路) också kallad Shikoku junrei (四国巡礼) som återskapar en pilgrimstur utförd av munken Kukai (空海) till 88 tempel på ön. För något år sedan genomförde den danske journalisten Michael Bertelsen pilgrimsresan, hans berättelse finns på dansk televisions hemsida. Hans berättelse visar tydligt att japanerna gör sitt yttersta för att passera språktrösklarna så att resupplevelsen skall bli så behaglig det är möjligt. De är medvetna om att besökare är långväga, även de inhemska, och därför skall behandlas med respekt och vänlighet.

På japanska kallas turism för kanko (観光), men de tidigaste resehandböckerna talade just om resa, tabi (旅), ryoko (旅行) eller yusan (遊山) ”bergsnöje”, det senare syftade på de mer ”underhållande” platserna man kunde finna i närheten av de olika templen. Begreppet kanko kommer från sutran ekikyo (易経) där det står skrivet kankoku no hikari, riyohin uo (観国之光,利用賓于王) ungefär ”beskåda rikets ljus och använd till att berika härskaren”. Att resa runt som turist betraktas sålunda inte som frivolt utan ett bidrag till nationens heder. När det nya Meiji styret inhandlade sitt första slagskepp från Holland döpte de det till Kanko-maru (観光丸) där suffixet maru som betyder rund är motsvarighet till H.M.S som ett uttryck för att det skulle segla runt, betrakta nationen och skänka det ära. Annorlunda uttryckt; turism tas på allvar, inte enbart som affärsverksamhet utan som ett bestående intryck hos resenären.

Det tidigaste intresset vi finner för utländska turister till Japan är hos Iwakura Tomomi som själv rest världen runt för att samla kunskap och information. När han drog sig tillbaka och återvände till Kyoto, skrev han till sina gamla regeringskolleger att det borde investeras i Kyoto för att just locka utländska turister. Japan behövde hårdvaluta men hade inte särskilt många varor som kunde tänkas locka utländska köpare. Men Kyoto hade en bevarad traditionell kultur och han hade personligen upplevt hur fascinerade västerlänningar var av den japanska kulturen. Det borde rimligen vara möjligt att locka en del av dem över till Japan och få dem att spendera sina pengar i staden. Det här bidrog till att bygga ut järnvägsnätet till Kyoto, både från den internationella hamnen i Kobe och från Tokyo/Yokohama.

Än idag är Kyoto Japans näst mest populära turistmål, såväl för inhemska som utländska turister. Faktum är att belastningen har blivit så betungande att staden numera delar ut broschyrer med råd och anvisningar om sådant som att inte spotta på marken, hur man beter sig vid anträdandet till ett tempel och liknande. Förmodligen är det politiskt okorrekt att instruktionerna på kinesiska kommer före de på engelska och koreanska, men det verkar de strunta i. Förra året tog staden emot 52 miljoner besökare varav 4,5 miljoner från utlandet som totalt spenderade 1 308 miljarder yen eller knappt 120 miljarder kronor. Det är således inga småpengar det handlar om, ungefär lika mycket som Sverige tar in på turism, men här gäller det således endast en stad.

Mest besökt är Tokyo, men till viss del beror det på att de flesta anländer till Japan via antingen Narita eller den allt mer frekventerade Haneda. Förra året hade Tokyo mer än 536 miljoner besökare, där de inhemska var i klar majoritet. Siffran är dessutom tveksam av den anledningen att det är antalet övernattare på hotellen som räknas, och det är inte helt ovanligt att folk som arbetar i de norra delarna men bor i de södra (eller tvärtom) kanske övernattar i närheten av arbetet vid sen övertid. Antalet utländska besökare uppmättes till 14,3 miljoner av de totalt 31 miljoner som anlände till Japan. I Tokyo spenderade turisterna 4 839 miljarder yen, motsvarande 435 miljarder kronor.

Det här är en enorm förändring. När bloggen anlände till Japan i början av 80-talet kom det inte ens två miljoner utländska besökare och de som kom var nästan uteslutande affärsmän. Från Europa fanns det inga direktflyg utan de gick över Anchorage i Alaska, såvida man inte var fattig student och fick flyga den ”södra rutten” från Kastrup via Schiphol, Aten, Dubai, Bangkok, Manilla för att slutligen anlända på Narita 48 timmar efter bostaden lämnats i bakrutan. Till olympiaden nästa år räknar Japans Turistbyrå med 40 miljoner besökare, 20 ggr fler än 1984.

Asiatiska länder är helt dominerande bland turisterna. Ungefär 10 miljoner kineser, berömda för sin bakugai (爆買い) eller ”explosionshandel”, de köper på sig som om världens ände var förestående, är den absolut största gruppen. Koreaner är – åtminstone under normala förhållanden – den näst största med runt 7 miljoner besökare. Men de senaste månadernas försämrade relationer har inneburit ett rejält avbräck och de är nu nere på en tredjedel av normalsiffrorna. Men det får nog anses tveksamt att det skulle bestå när det blir dags för olympiad. Den tredje största gruppen är taiwaneser på knappt 5 miljoner besökare. Hong Kongborna brukar uppgå till 2,5 miljoner, men demonstrationerna har försvårat resande så även deras siffror är lägre de senaste månaderna.

Från Europa och USA kommer det ungefär lika många, knappt två miljoner om året. Av dessa är ungefär 120 000 nordbor och knappt hälften av dessa, runt 53 000 är svenskar. Den stora majoriteten är sådana som reser för andras pengar, företagens eller myndigheternas. Sveriges relationer med Japan är av det kommersiella slaget. Men det är inte alls längre så dyrt att resa till Japan som det en gång var. Inte bara flygbiljetten har blivit betydligt billigare, det är fullt möjligt att bo och äta i Tokyo för runt 600 kr om dagen, och lämnar man huvudstaden kan den kostnaden närmast halveras (men inte i Kyoto). För den som insisterar på att flyga in till Tokyo hamnar priset runt 5 500 – 6 500 kr lite beroende på avfärd. Men den som kan tänka sig anlända till platser som Nagoya, Fukuoka eller Sapporo kan komma undan med biljetter under 5 000 kr, och till Nagoya kommer antalet plan att öka starkt då de för bara någon vecka sedan öppnade en andra start- och landningsbana. Inga av dessa resor är emellertid direktflyg från Skandinavien, och skall man ändå byta rekommenderar bloggen att man far via något av emiraten i Mellan Östern. Flygplatserna är välutrustade och servicen ombord överstiger vida de europeiska bolagen. Ett par timmar i Dubai eller Qatar är en ren förlustelse och dessutom anländer du rimligt utvilad i Japan.

Den som önskar veta mer om att turista i Japan kan antingen klicka på ”Resetips” i tagkatalogen här bredvid, eller ännu bättre, besöka Japanbloggen. Här finns en uppsjö av tips och idéer för den som funderar på att resa till Japan. Dessutom uppdateras dessa kontinuerligt så fort det finns något nytt som kan vara matnyttigt för resenärer. De som dessutom är intresserade av det japanska köket och vill prova på mat som inte återfinns i guideböckerna bör besöka dess systersajt Japan Gourmet Guide, där det finns både tips och service för den som vill testa annorlunda mat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.