歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Fuzokugai platsen där sexualmoralen tar paus

1 kommentar

Japan beräknas ta emot 40 miljoner turister nästa år, där det absoluta flertalet kommer till Japan i samband med olympiaden. Det är således fyra Sverige som skall transporteras till Tokyo och vistas där på en yta som motsvarar Vingåkers kommun. Tokyo blir under några veckor således ett slags motsvarighet till Marstrand, Båstad eller Falsterbo, fördubblad folkmängd, intensivt festande, alldeles för mycket alkohol och sex lite överallt. Den tillfällige besökaren med tendenser mot sexualepikurism vill av naturliga skäl inte missa tillfället att prova något nytt äventyrligt. Många har något slags förnimmelse av att i Japan tillgodoses de mest bisarra böjelser. Gillar man avancerad bondage finns det specialister på de mest avancerade knutar, vill man ha flickor som bajsar i munnen på en – eller för den delen medelålders halvfeta män – så går det också att ordna. Eller kanske hellre en 19-åring i sjömansuniform som doktorerat i sumata (素股), konsten att använda blygdläpparna istället för fingrarna för att ge service till det manliga membranet. Det här inlägget är ett slags grundkurs i fuzoku (風俗) vars egentliga betydelse är uppträdande och agerande, men som i modern japanska är den vanligaste eufemismen för sexhandel.

Låt oss därför omedelbart klargöra regel nummer ett. I Japan är prostitution olagligt. Men som varje turist snabbt märker förekommer det ovanligt mycket neonskyltar med lättklädda damer och framför dessa ser man medelålders män med tveksam tandhygien som gör sitt bästa för att locka in passerande på gatan. Hur går det här ihop? De undviker helt enkelt problematiken genom att det, åtminstone inte formellt, finns någon som tar procent på kvinnornas intäkter. Kunderna lockas in för att få sig ett rejält bad, eller en massage. Priset för ett bad eller massage ligger emellertid inte inom den vedertagna ”priskorridoren” utan kostar påtagligt mer, priset och neonen är således en indikator på att man hamnat rätt. Avgiften för ett bad som varar en timme ligger normalt mellan 15 000 till 35 000 yen lite beroende på var man befinner sig. Tokyo är dyrast eftersom hyrorna är vad de är. Avgiften erläggs i förskott, det börjar bli vanligare att de accepterar kreditkort. Räkningen ser ut som om det var ett krogbesök, ofta har de ett etablerat samröre med krognäringarna i grannskapet. Och dessa områden har den gemensamma benämningen fuzokugai (風俗街) som vi helt enkelt skulle benämna ”horkvarter” men som i Japan är betydligt mer varierade. Och japanerna har av tradition aldrig lagt moraliska aspekter på sex, så i dessa fuzokugai går det utmärkt att ställa sexualmoralen i pausläge.

Tokyoturisten behöver känna till vart man skall vända sig för att komma rätt. Japans största fuzokugai är Kabuki-cho i Shinjuku som ligger i Tokyos västra delar. Nästan lika stort och längre västerut hittar man Ikebukuro som i kvarteren runt västra utgången har ett flertal kvarter som täcks av dessa verksamheter. Yoshiwara är det som gjorde gamla Edo känt för sin bordellverksamhet, idag förlagd till Senzoku (千束) i Daito-ku, mellan stationerna Iriya och MinowaHibiya linjen. Det här är ett mera traditionellt område och kan inte rekommenderas för förstagångs besökaren, åtminstone inte utan formell introduktion. Inte långt därifrån ligger Uguisudani som specialiserar sig på ”sexleveranser” (mer om detta senare), Ueno och Yushima är också traditionella områden som generellt har en lägre prisbild, med tillhörande kvalitetsförsämring, slutligen har vi Shibuya och Dogenzaka som är täckta av kärlekshotell och därmed huvudsakligen ägnar sig åt sexleveranser. För den äventyrlige och den som kanske verkar under budgetrestriktioner finns Machida och Horinouchi söder om stan och Nishi-Kawaguchi norr om. Men då tillkommer tågresor och viss risk att fara vilse.

Låt oss anta att du hittat rätt område. Det första du då skall göra är att kväsa lusten att omedelbart ta din Viagra, det kommer fortfarande att ta tid. Börja exempelvis inte klampa in i olika butiker och be att få ”se luderna paradera”. Leta istället efter ett Annaijo (案内所), ta gärna och kopiera in tecknen i telefonen så du snabbt kan få fram dem och visa någon japan som spankulerar omkring i grannskapet, särskilt om han går omkring i skjortärmarna. Detta är grannskapets introduktörer, de drivs gemensamt av etablissemangen och vet precis vem som är i tjänst och vilka företräden de har. Här gäller det då att vara så specifik i sina önskemål som det någonsin är möjligt. De kommer att göra sitt yttersta för att tillgodose dina önskemål och finns det något de inte klarar av så förklarar de vilka alternativ som är tillgängliga. Var emellertid beredd på att ju mer avvikande behoven är desto större är sannolikheten att din fuzokujo (風俗嬢), eller servicedam, har changerat, det är områden som beträds senare i karriären, såvida man inte tidigt utverkat ett intresse. Den som vill ha två kvinnor som kör dubbeldildo analt medan de turas om att suga av dig får nog räkna med att de är närmre 40 än 30.

När du förklarat dina önskemål går de in på kontoret ett tag och återkommer så småningom med böcker som innehåller foton. Medan du väntat har de ringt runt och frågat vilka av de damer som motsvarar önskemålen är villig att ta emot en gaijin. Här får du vara beredd på ett par besvärliga trösklar, den ena är att många kvinnor i branschen är övertygade om att västerländska män får en stolt avelshingst att hänga huvudet i skam, och det hjälper inte att dra fram den för att bevisa motsatsen. Det är aktivt läge som gäller. Å andra sidan finns det garanterat damer som är nyfiken på din utrustning och under förutsättning att det inte finns någon risk att käken går ur led – oralt ingår alltid av rent hygieniska skäl, du skall vara renare än en katolsk korgosse – är det alltid ett antal som är villiga att ställa upp. Några av dem kanske även hoppas på lite engelsklektion som bonus, men det är också sannolikt att de vill ha några tusen yen mer i ersättning än den annonserade taxan. Känslan av diskriminering är fullt förståelig, men här gäller det att undertrycka den, fast skall bloggen vara ärlig är det inte osannolikt att branschen till olympiaden plockat fram introduktionsböcker på engelska med alternativ prissättning, så det är fullt möjligt att den tillfällige besökaren inte kommer i kontakt med prisdiskrimineringen. Under alla omständigheter sumpar man chansen till förlustelser ifall man blir uppretad. Ju artigare och mer förstående du är, desto bättre service erhåller du. Det sista de vill ha är besvär som får omgivningen att ringa till polisen.

När alla är överens och glada, och du har betalat kommer de att guida dig till etablissemanget och introducera dig. Du placeras då i en vänthörna, här finns reglerna uppsatta och det kan vara på sin plats att läsa igenom dem. Tar de emot utlänningarna är sannolikheten god att de även har dem i engelsk översättning. De flesta är självklarheter, men det är bra att veta vad som gäller för bryter du emot dem klampar det in en f.d. sumobrottare och avlägsnar dig från inrättningen utan pardon. Finns de endast uppsatta på japanska använd telefonens översättningsfunktion. Det är oftast sådant som att du inte får göra video eller ljudinspelningar, använda otidigheter eller agera brutalt. Så småningom kommer en man och visar dig till rätt avdelning. Ofta sitter din fuzokujo där i seiza ställning, sittandes på knäna, och hälsar dig artigt välkommen. Återgäld artigheten så långt du klarar av det, buga åtminstone djupt, är du någorlunda vig, gå ned i samma ställning som henne och buga tills pannan går i golvet. Gör du det har servicenivån gått upp 50 %. Hon leder dig sedan till rummet som till hälften är badrum. Det är nu dags att klä av dig naken. Först och främst det hygieniska.

Du får sitta på en pall där hon tvagar av dig och kommer sannolikt att fråga om vattnet är för varmt. Hon kommer att ägna särskild uppmärksamhet åt din manlighet. Minsta sår eller missfärgning och behandlingen avslutas där och då. Eftersom du betalt hos introduktören kan de inte heller återbetala dig. Räkna kallt med att pengarna är borta, så innan du ens överväger ett besök gäller det att du är säker på att det inte förekommer några problem i de nedre regionerna. Du kanske då överväger att gå till folkhälsovården och begära ett friskhetsintyg på engelska, men det hjälper inte eftersom de inte litar på utländska certifikat. Men under förutsättning att allt är i sin ordning kommer hon fortsätta tvätta in dig över hela kroppen. Passa på att njuta eftersom de är sensuellt skickliga. När tvättningen är avklarad kan det vara ett lämpligt tillfälle att fråga henne om det finns några tillval, opushon aru (オプションある) är inte särskilt svårt att komma ihåg, men försök uttala det med japaniserad engelska, de har svårt med det korrekta uttalet. Kom ihåg att de är nästan aldrig forskarstuderande på dagtid. Dessa är helt upp till damen som servar dig, det kan vara allt från cosplay till ekiben och kabutoawase.

Det bästa är att säga till henne osusume wo kudasai, vänligen ge mig det du rekommenderar. Nu tror säkert många läsare att hon genast kommer att kasta sig över det dyraste alternativet, men de är privata entreprenörer och belåtna kunder är återkommande kunder, dessutom har de både yrkesstolthet och etik. Det innebär självfallet inte att det inte finns de som försöker sko sig, ett varningstecken är ifall deras japanska låter onaturlig, då kommer de sannolikt från Kina, Taiwan eller Vietnam. För det ovana örat kan detta vara en utmaning, men spendera ett par dagar med japanska YouTube videos, speciellt med kvinnor i dem, och örat vänjer sig. Den litet mer vågade kan istället säga shijuhatte no osusume wo onegaishimasu (四十八手のお勧めをお願いします), och verkar det för besvärligt så lägg in frasen i telefonen.

Därmed är de inledande förberedelserna avklarade, nu är det dags att göra kunden redo. Det sker först med hjälp av fellatio, på japanska nedkortas det till feraa. I detta ingår också diverse bakteriedödande medel för att minimera eventuella risker, vätskor som hon stoppar i munnen och applicerar där det behövs. Någonstans under denna process stoppar hon en, sanslöst tunn japansk, kondom i munnen och rullar på den, ofta utan att du som kund ens märker det. Alla är naturligtvis inte lika oralt skickliga, så några använder händerna. Det senare är ofta ett tecken på att de är relativt nya i genren. Har du inhandlat det längre programmet, 80 minuter istället för 60, blir det dags för matto pure (マットプレ) som är ”lek på uppblåsbar madrass”. Tillbaks till badrumsavdelning där det står en uppblåsbar madrass där du lägger dig på rygg, hon smetar in sig i tvål och oljor, lägger sig ovanpå dig och börjar glida runt. Här kan det mycket väl hända att hon låter dig glida in i henne, men mer sannolikt är att du får en omgång sumata innan det bär över till den tidigare madrassen i avdelningen bredvid.

När det hela är färdigt är det emellertid inte slut. Hon kommer nu ta av dig kondomen, beundra innehållet och berömma din prestation. Egentligen kontrollerar hon så det inte finns några avarter eller blod i säden. Därefter plockar hon fram oshibori, de varma fuktiga tvättlapparna, och tvättar rent skrevet som hon sedan torkar av. Finns det tid kvar lägger hon förmodligen ditt huvud i sitt knä och masserar svålen och tinningarna. Därefter klär ni på er, hon följer dig till utgången under tacksamhetsbesvärjelser och bugar artigt innan du lämnar. Besöket är avslutat, såvida du inte var osedvanligt nöjd och överväger hennes tjänster fler gånger. Be då om hennes meishi, visitkortet där det står hennes namn, förmodligen enbart på japanska men hon fyller gärna i med latinska bokstäver, och etablissemangets telefonnummer. Inget mer. Om inget annat kan det vara en intressant souvenir att visa upp för polarna i Örebro.

Beskrivningen ovan är från ett soapland, en gång i tiden kallades de ”turkiska bad”, på japanska toruko buro (トルコ風呂) som i var mans mun ofta förkortades till enbart toruko som således är Turkiet. När Turkiet fick sin första diplomat, senare delen av 80-talet om minnet inte sviker, som behärskade japanska blev det ett jävla liv och en diplomatisk incident. Bordellorganisation, eller mera formellt Förbundet för turkiska badägare, gick då samman för att rädda nationens ära och bytte namn till det nuvarande Lödderriket. Ett soapland klassificeras som ichigo eigyo (一号営業) eller ”affärsverksamhet av första graden” där graderingen indelas i sex olika grader. Det här är lite av en kvarleva från Edo perioden där etablissemangen erhöll licenser av shogunatet. Soapland är det enda etablissemanget som faller inom ramen för ”första graden” och det beror på att man erbjuder full service med ett stort utbud av olika damer inom en fast anläggning. Är man således osäker på vad ett ställe erbjuder är det bara att fråga huruvida de är ”ichigo eigyo”.

Det formella namnet för de här typen av verksamhet är seifuzoku kanren tokushu eigyo (性風俗関連特殊営業) ungefär ”specialverksamhet relaterad till sexualbeteende” och den största gruppen är de som faller inom den andra kategorin, eller nigo eigyo (二号営業). Här hittar vi den typen av etablissemang som inte direkt annonserar i Gula Sidorna. Den som påminner mest om Lödderriket är det som med en japelsk konstruktion kallas fashon herusu (fashion health) här erbjuds således regelbundet sex, men rummen saknar tillhörande badrum, en del erbjuder duschrum, så renligheten är inte lika garanterad. I gengäld är det betydligt billigare, runt halva priset, men då är även tidsåtgången den halva. Sensualiteten är med andra ord som bortblåst och för många kvinnor som jobbar som herusu reedi är det frågan om extraknäck, spara ihop pengar till allt från utlandsresa till bilreparation. De saknar således yrkesstoltheten hos en soapujo (ソープ嬢), därmed gäller det också att vara redo när klockan börjar ticka. På dessa ställen ökar också risken påtagligt för otori hanbai (囮販売) som är den välkända bait n’switch, men det beror mer sällan på ont uppsåt utan mer på att omsättningen av damer är hög. Även om du blivit utlovad en Rina-san är det fullt möjligt att hon plötsligt anser sig ha tjänat tillräckligt för dagen och hellre vill gå och dricka en stor latte. Så när du anländer blir det istället en Asuka-san. De anstränger sig att hon skall vara så likvärdig som möjligt, men beroende på hur specifika krav som framförts kan det vara svårt att uppfylla det in i minsta detalj. För den som blir upprörd kan herdestunden således vara förstörd innan den ens börjat. Här är det alltså frågan om mental flexibilitet och anpassningsförmåga.

Den som lätt blir upprörd, eller känner sig lurad, kan delvis gardera sig genom att passa på att med telefonen ta en bild av det foto som visats fram medan introduktören är ute och ringer runt för att kontrollera tillgängligheten. Visa upp bilden för etablissemangets administratör, förklara lugnt och sakligt att damen bredvid dig saknar alla likheter med fröken på bilden, hon är exempelvis 15 kilo tyngre och 10 år äldre och säg henkin kudasai (返金ください), jag vill ha tillbaka pengarna. Du hamnar nu i en situation där det gäller att rädda ansiktet på samtliga inblandade. Damen förs åt sidan för att slippa höra allt som är fel med henne. Introduktören kallas över och intuitivt vill du som lurad kund få utlopp för din vrede. Försök med alla till buds medel att avstå från det. Istället bör du anstränga dig spela med, att du måste ha missförstått något, men att detta var bilden du utgick från när du gjorde ditt val. Din japanska är undermålig, men du försökte vara tydlig med att du ville ha en smal kvinna, inte en som jobbade med att provsmaka chanpon. Kan du vara lugn, lite rolig och avväpnande har du långt nått. Introduktören kommer respektera din insikt i den japanska kulturen, kanske rent av ber om en ny chans. Ge honom den, för nu är du garanterad att han kommer upp med något som är betydligt bättre än du fantiserat om. Bland damerna som arbetar i grannskapet har han över åren arbetat upp en ansenlig mängd giri (義理) och nu får han möjlighet att plocka ut lite avkastning.

Fashon herusu dök upp som ett svar på bubbelekonomins kollaps. Där det tidigare var fritt fram att spendera representationskontot med att gå på soapland drogs pengarna in och det blev till att plocka fram den egna plånkan. Men med internets intåg blev det möjligt att dra ned kostnaderna ytterligare. Herusu, eftersom de menar att du mår bättre efteråt, är nu vanligare i formerna deri herusu och hoteheru. Det är när damerna kommer till dig istället för du till dem. Problemet för utlänningen som inte behärskar japanska är att alla arrangemang sker via nätet, så den som inte läser språket måste antingen få hjälp eller försöka hitta någon som erbjuder service på engelska. Den förra innebär att de kommer till din bostad, den andra att du tar in på ett kärlekshotell och så anländer hon på avtalad tid. Turisten som bor på hotell skall således söka i den senare gruppen, och från början göra klart att det är ett standard hotell så hon inte kommer insvepande som en fransk kammarjungfru febrilt letande efter sina borttappade trosor. Ifall de avböjer att komma till ett vanligt hotell, förmodligen för att de har något slags avtal om kickbacks från kärlekshotellen, kan det vara värt ett försök med vanligt deri herusu, men här är det garanterat svårt att hitta sajter på engelska.

Två andra exempel på etablissemang som faller inom kategori två är esute och nopan kissa, det förra är vad vi skulle kalla Thai massage med ”happy ending”, det andra är ett typiskt japanskt fenomen. Det är ett konditori där samtliga servitriser går omkring topless med små näpna servitrisuniformer där trosor inte ingår, i gengäld, till kundens glädje, går de omkring på ett golv som består av speglar. På en esute inleds behandlingen med att du får byta om till ett par underbyxor från pappersindustrin. Sedan ligger du på en madrass, inledningsvis med ryggen uppåt, och får en ordentlig och sensuell massage. Så småningom ber hon dig vända dig om så du stirrar upp i taket. Massagen fortsätter men efter ett tag drar hon av dig papperskalsongerna och börjar massera den del som lämnats orörd. Även här går det att fråga efter olika tillval. Dessa tjejer, de är ofta yngre, är blivande proffs och på en esute inleder de sin utbildning och träning. Det innebär att de ofta är väldigt kundvänliga, charmanta och genuint intresserade av att du skall bli nöjd. Men få av dem behärskar engelska och just deras förmåga till en underhållande konversation medan de rycker och sliter är en del av underhållningen. För den som vill prova på det är det då viktigt att vid urvalet fråga om det finns någon av de närvarande som behärskar engelska någorlunda. Gör det inte det går det alltid att fråga om de känner till något ställe som möjligen har en engelsktalande tjej eller två. Etablissemang som dessa samarbetar intensivt och är alltid intresserade av att göra någon kollega en tjänst och erbjuder sig säkert att ringa runt. Inte minst eftersom det tydligt visar att du inser dina egna begränsningar. Nopan kissa existerar också som nopan shabushabu, istället för kaffe serveras det således shabu shabu. Dessa etablissemang hade sin storhetstid under 80-talet, men det finns fortfarande ett fåtal kvar. Tidigare fungerade det så att man valde ut någon av flickorna som serverade kaffe och drog dem vidare till ett privat rum där man gjorde upp priser och service. Om det eventuellt har ändrats undgår bloggens kunskapsram.

Jodå, detta är en man

Nyu haafu

Inom samma kategori hittar vi också specialgebiten, exempelvis bondage klubbar eller SM klubbar. Dessa är svårare att hitta och det kan behövas bevis för att man vet vad man sysslar med. Vanliga Annaijo har sällan kontakter direkt med dessa etablissemang, undantag existerar förvisso, men de vet var specialintroduktörerna håller hus. Befinner man sig i stora etablerade nöjeskvarter som Kabukicho är det sällan något problem, men på de mindre platserna kommer en specialist och hämtar upp dig, tar med dig till sin egen lilla guidningsstation. Har du bilder att visa upp på de specifika färdigheter du efterfrågar underlättas diskussionen väsentligt. I denna subkultur existerar en egen speciell etikett, men för den som inte är förstagångs aspirant är detta bekant och accepterat. För den som eventuellt får för sig att de vill prova detta första gången i sitt liv just i Japan är rådet att låta bli, såvida man inte har med sig en vän som känner till de oskrivna reglerna och kan förklara vad som gäller. Kombinationen bristande kunskap och språkförbistring är närmast en garanti för katastrof. I gruppen för andra kategorin hittar vi också etablissemangen som servar homosexuella, på japanska geimuke fuzokuten (ゲイ向け風俗店), även dessa kommer man till genom att nyttja Annaijo, och för dem med läggningen kan man specifikt be att få service av nyu haafu (ニューハーフ) som är den japanska benämningen på ”lady boys”. Detta är ett av – antagligen ytterst få – områden där homosexuella utsätts för det som kallas positiv diskriminering. En nyu haafu debiterar runt 60 % av vad kvinnorna erhåller, och de flesta tillval ingår i grundpriset. Japanska män som inte spelar på den planhalvan talar ibland lite surt om kama waribiki (釜割引) som i den lingvistiska anständighetens namn inte kan översättas till annat än bögrabatt.

I tredje kategorin, eller på japanska sango eigyo (三号営業) hittar vi etablissemangen som servar voyeurer. Det är strippklubbar, privata videobås, rum med titthål och det som kallas onaniklubbar. Det senare innebär att den manliga kunden går in ett rum där det sitter ett antal av klubbens anställda kvinnor och sätter igång, som klubbens namn indikerar, att onanera framför ögonen på dem. Hade Louis C.K. känt till dessa hade han kanske inte ostracerats för sitt agerande framför kvinnor. I grunden sitter de påklädda och beundrar entusiastiskt akten, men en del av dessa klubbar erbjuder tillval, allt ifrån att de klär av sig, till att de högläser sexnoveller, talar snuskigt och några av dem erbjuder också onahoru som är japanskans version av ”glory hole” där blir det således hennes händer och mun som tar över akten.

I den fjärde kategorin hittar vi kärlekshotellen. Men här återfinns också det som kallas yuryo hattenba (有料発展場) som är den japanska versionen av ”cruising”, alltså dit homosexuella män söker sig för att finna en tillfällig partner. Som allt annat i Tokyo är utbudet stort och många av dess ställen specialiserar sig därför på exempelvis sådant som kroppsformer, à la nallebjörnar eller åldersgrupper, yngre män som söker en äldre herre exempelvis. Dessa hittar man inte via introduktörerna, men den som har intresset och befinner sig i Tokyo söker sig med självklarhet till Shinjuku ni-chome (新宿二丁目) som återfinns när man kommer ut på baksidan av Kabuki-cho och sedan svänger höger. Befinner man sig på andra platser är Google på telefonen din bäste vän, men se till att du söker med den japanska termen på kanji. GPS funktionen i telefonen gör att du får rekommendationer för de som ligger inom rimligt avstånd.

I kategori fem återfinns sexshoppar, för den med intresse för leksaker finns det en anmärkningsvärd uppsjö av attiraljer som man inte hittar i väst, en dildo skapad som Pikachu eller Hello Kitty är exempelvis inga problem. Diamantinlagda handbojor till en speciell vän, likaså. Och i kategori sex hittar vi sådant som deai kissa (出会い喫茶) som ungefär är ”mötescafé”, flickor sitter i små bås med en envägsspegel, kunden bestämmer sig för en dam och de går iväg till ett närbeläget konditori, kissaten (喫茶店) på japanska där alla spörsmål om service och ersättning görs upp. Detta är ett fenomen av det som betecknas enjo kosai (援助交際) ganska exakt ”understödssamvaro”. Hit söker sig primärt tjejer som är för unga att få anställning i sexindustrin, som regel är de mellan 16 och 19 år, men det går även att hitta en och annan husmor som är uttråkad och vill utöka hushållskassan.

Nu finns det också en artikelartikel som tar upp det språk som användes, och som fortfarande är gångbart i de här kvarteren.

En tanke på “Fuzokugai platsen där sexualmoralen tar paus

  1. Ping: Tokyo prefektur | 歴史館

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.