歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Flygande nordkoreanen*

Lämna en kommentar

2013: 80 stycken, 2014: 65 stycken, 2015: 45 stycken, 2016: 66 stycken och 2017 så här långt 76 stycken varav enbart 28 under november månad. Så många nordkoreanska båtar har förlist längs den japanska nordvästkusten varje år. I de absolut flesta fallen har besättningarna redan avlidit, många gånger har liken förmultnat och i några fall har det endast funnits skelett kvar då liken konsumerats av sjöfågel. Tidigare i november anlände ett av dessa spökskepp med åtta överlevande ombord som uppgav sig vara nordkoreanska fiskare och de önskade bli repatrierade till Nordkorea.

Japanerna kallar dem hyoryusen (漂流船) eller ”drivande fartyg” men båtarna har inte mycket gemensamt med ett fartyg. De är små, klent konstruerade, saknar navigationsutrustning och har inte mer diesel än vad som krävs för en fisketur och tillbaka till Nordkoreas östkust. Första incidenten med ett lösdrivande nordkoreanskt fartyg var den 6 januari 2012 utanför Shimanes kust, alltså långt mer söderöver än de som har kommit efter det. Samtliga är små fiskefartyg, som regel mellan sex och nio meter långa och runt två meter breda. Misstänksamheten mot Nordkorea ligger djupt rotad i Japan sedan Kim Jon-il på sin tid lät kidnappa ett tiotal japaner – huvudsakligen kvinnor – dels som sällskap för japanska terrorister i Röda Armén som sökt asyl i Pyongyang men också som språklärare till nordkoreanska spioner.

Det antogs därför inledningsvis att det var försök från Nordkorea att landsätta spioner på japansk mark, men i takt med att det mestadels är lik som kommer inflytande på båtarna har synen övergetts. Istället ses de som en värdemätare på livsvillkoren i Kim Jong-uns paradis. Detaljerade obduktioner utförs på liken innan de kremeras för att få inblick i befolkningens hälsotillstånd. Några uppgifter har inte tillkännagivits, men nyligen rusade en nordkoreansk soldat över gränsen in i Sydkorea i den gränsby, Panmunjon, som etablerats inom DMZ, den demilitariserade zon som löper längs 38:e breddgraden. Han sköts av soldater från nordsidan men lyckades hålla sig kvar på sydsidan och under operationen för att rädda livet upptäckte sydkoreanska läkare en aldrig tidigare skådad fauna av binnikemaskar, ringmaskar och tarmmaskar i mage och tarmar på honom. Sannolikt har japanska obducenter gjort liknande fynd på de nordkoreanska sjömännen.

Anledningen till de många förlisningarna antas bero på att den nordkoreanska kusten urlakats på fisk så att båtarna tvingas längre bort från kusterna för att få fångster. Som syns på bilden ovan är båten inte gjord för att gå ut på djupare hav. Kombinera det med att den nordkoreanska regimen sannolikt beordrat en militär kommissarie med på varje båt för att förhindra regelrätt flykt så blir beslutsgången på båten minst sagt rörig. Kaptenen på båten som kan och känner dess begränsningar mot en prestigefylld men garanterat okunnig militär yngling som känner pressen att komma hem med en stor fångst.

De löst drivande båtarna behöver ungefär två månader för att nå den japanska kusten, men de har inte mat och vatten för mer än tre dagars färd. Tidsdräkten innebär att de flesta kommer fram till Japan mellan november och mars. Sibiriska vindar drar ned oväder över Japanska sjön som de små nordkoreanska fiskebåtarna förliser i och sedan för strömmarna dem mot den japanska västkusten. Eftersom ungefär 300 båtar flutit i land sedan 2013 utgår man från att minst lika många måste ha gått under och sjunkit i havet. Det skulle innebära drygt 600 fartyg och sannolikt mer än 4 000 avlidna.

*Den flygande holländaren är legenden om kapten Willem van der Decken som inte klarade att runda Godahoppsudden och svor mot Gud att han inte skulle kunna stoppa honom varvid Herren dömde honom att för evigt segla de sju haven utan att någonsin nå land.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.