歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Ta hem USA korrarna

2 kommentarer

Bland de drygt 530 inlägg som återfinns på bloggen så är en liten handfull ren åsiktsjournalistik. Bloggen ägnade sig i sin ungdom åt opinionsjournalistik så det är lite av en yrkesskada, men i görligaste mån är det meningen att bloggens innehåll skall hålla sig till fakta och inte åsikter. När bloggen var en ohängd spalt var skjutjärnsjournalistik ordet på modet inom kåren, men numera är bloggen en timid familjesida vars puls återfinns längst ned på sidan 17, under ICA reklamen. En tämligen harmlös existens vars huvudsakliga intresse är att informera och kanske sprida lite bildningens ljus över det kunskapsområde som dominerar bloggens bakvagn (ett journalistuttryck, googla det), nämligen östra Asien och specifikt Japan. Det enda som riktigt får bloggen att spotta trycksvärta är när det framförs direkta dumheter av inkompetenta pennor om Japan i gammelmedia. Att svenska journalister är dumdryga, outbildade narcissister med ego på Trumpnivå är inget nytt. Det finns undantag men de flesta har avlidit. Problemet blir när de okunniga tillåts dela med sig av sin brinnande okunskap utan att emotsägas.

Det här inlägget tar upp en liten annan aspekt på det här problemet. Det handlar inte om enskilda journalister utan om mediekoncerners inlåsta konservatism. Om vi bortser från redaktionsledning så är något av det finaste en journalist kan bli USA-korrespondent. Nyheter från USA ges stort nyhetsvärde och har genomslag. Eller, åtminstone så var det på det sättet tidigare. Alla välkända journalistnamn har någon gång i karriären varit stationerad i New York eller Washington D.C. Det används som lockmedel för att sommarvikarier skall jobba obetald övertid, det gjorde USA-korrespondenterna när de var sommarvikarier. Men behöver dagens svenska mittfåremedia verkligen egna korrespondenter i USA. Bloggen tillåter sig tveka. Personligen kan jag inte påminna mig när jag senast läst en artikel från DN:s USA-korrespondenter (de kostar på sig två stycken av jämlikhetsskäl) eller sett något inslag på TV från USA. Har bloggen behov av amerikanskt nyhetsmaterial är det bara att gå direkt till källorna som New York Times, Washington Post, Boston Globe, Miami Herald (bra bevakning av Puerto Rico) eller ABC, CBS, CNN, NBC, CNBC eller (huga) Fox News (ibland behövs den andra sidan för balansens skull).

Den uppenbara invändningen mot detta blir att alla inte hanterar engelska på sådan nivå att de kan tillgodogöra sig nyheter på amerikansk engelska. Det argumentet kan möjligen accepteras för public service, men knappast för DN eller SvD (betalvägg) som är renodlat kommersiella medier. Samma gäller för Expressen och Aftonbladet. Den del av befolkningen som inte hanterar engelska på den nivån är sannolikt inte heller prenumeranter på högfärdsmedia. Återstår den del som sedan tidigare är prenumeranter och har språksvårigheter.

De är till största del brukare av pappersprodukten och hur man än vrider och vänder på sig så är det en medievariant som är på utgående. De tillhör inte den framtidsskara av prenumeranter som de stora drakarna är i så stort behov av för sin (digitala) överlevnad. Istället är det yngre människor som de behöver fånga upp, människor som inte längre läser de traditionella kanalerna. De som föredrar att för en bot förklara vilka kanaler som intresserar dem och sedan klickar bort material de är ointresserade av. Det finns redan en klar tendens till att denna kategori är ointresserade av nyheter från USA. De anser Trump vara ett skämt som försöker trumpa (jo, jo) upp #FakeNews för att flytta fokus från Muellers undersökning av ryssarnas inblandning i valkampanjen 2016. Nyheterna som kommer från USA under den nuvarande presidenten kommer därför att ha en ständigt avtagande avkastning i form av intresse. Trump är numera ett ämne som hanteras av de sena komediprogrammen som Seth Meyers och Stephen Colbert.

Före journalisthögskolornas inträde på utbildningsscenen rekryterades journalister som volontärer. Det var folk från helt olika delar av den svenska samhällskroppen, mången en skuldsatt litteraturstudent eller fumlare i nordiska språk sökte upp redaktionerna då de var både språkföra och kunniga. En bred allmänbildning i bakgrunden kombinerad med akademisk nyfikenhet och ett kontaktnät inom den framväxande eliten gav dem tillgång till alla de nyheter som kunde behövas. Dagens pepparkaksgubbar och gummor som bakats i samma journalistugn oavsett belägenhet presterar undermåligt redigerade texter dominerade av torftig vokabulär och andefattiga metaforer.

Men den enskilde journalisten bär inte ensammen ansvaret för kårens nedgång. Den senaste tidens #MeToo upprop i alla dess skepnader visar tydligt hur stark vänskapskorruptionen genomsyrar kåren. En kår som inte drar sig en sekund för att ropa skandal när motsvarande sker bland politiker eller poliser och omedelbart hänger ut samtliga inblandade. När det gäller dem själva och deras stallbröder inom kulturen läggs slöjan omedelbart över. Även sådana tilltag bidrar till det minskade förtroendet och därmed betalningsviljan för information från deras kanaler.

Istället är ungdomar intresserade av manga och anime, ämnen som aldrig förekommer i gammelmedia. Dels för att inga journalister vet något om det, kan ta reda på något eller ser Japan som en värdig efterträdare till USA i prestigerankingen på korrespondentländer. Med andra ord har de inga andra valmöjligheter att redan från barnsben söka sig utanför högfärdsmedias kanaler. När de väl hamnat där återkommer de aldrig. Om drygt två och ett halvt år inleds olympiaden 2020 i Tokyo, då kommer hela världens fokus att flytta hit. Gör traditionella media inget nu kommer det för alla svenskar att då bli uppenbart just hur inkompetenta deras mediekanaler är. Medier de betalar dyra pengar för. Medier som blir bortsopade av helt gratis alternativ befolkade av individer bemedlade med språk-, kultur-, och historiekunskaper om landet.

Plocka därför hem USA korrespondenterna och använd pengarna som frigörs till att anställa unga japanskkunniga svenskar intresserade av att förmedla kunskap om Japan. Mediekonsumenterna har inget emot att betala för information de inte kan få tag i gratis. Information med mervärde där det valda mediet är det enda som erbjuder kanalen med den efterfrågade informationen.

2 tankar om “Ta hem USA korrarna

  1. Med all respekt för att det är OS i Japan om ett par år så bör nog väl så mycket resurser riktas mot Kina .

    Gilla

    • Media som har en Asien korrespondent har det som regel redan i Beijing. Poängen är att en korrespondent i Asien skall täcka fem gånger så mycket som en i USA och helst då behärska tre asiatiska språk och inte endast skolengelska.

      Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.