歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

47 vasaller bevisar vad ongaeshi handlar om

2 kommentarer

Ett centralt, men svårförståeligt, begrepp för att förstå Japan men kanske främst japaner är on (恩) och dess närbesläktade ongaeshi (恩返し). Detta omnämndes i ett inlägg om kooperativ risodlingskultur där även en närmare förklaring utlovades. Detta inlägg skall försöka reda ut begreppen.

Lexikon anger ord som ”tjänst” eller ”nåd” som potentiella översättningar, men dessa är torftiga substitut för begrepp som sitter djupt rotade i det buddistiska medvetandet där man talar om shion (四恩) eller de fyra nåderna, dessa är föräldrar, härskare, allt levande och de tre skatterna (buddism, sutror och munkar). De fyra enheterna förväntas ha ditt bästa för sina ögon, så allt de gör är till för att främja din situation. Föräldrarna som huserar dig, härskaren som låter dig ingå i hans folk, fisken som låter dig äta den och munkarna som utbildar dig. Utan alla dessa är du ingenting, du har inte längre någon existens. Att visa sin tacksamhet för de tjänster och den nåd de beviljar dig kallas ongaeshi, det handlar således om att återgälda det som gjorts för dig. Det här får till exempel till följd att man sällan får höra talas om riktiga hjältehistorier, folk som räddat drunknande, eller stoppat självmordsförsök på någon station. Anledningen är inte brist på förekomst, men den som utför hjältedådet är medveten om att ongaeshi för den som räddats blir en så tung börda att hen kommer att spendera resten av sitt liv med att försöka återgälda insatsen, därför smiter de snabbt undan så ingen skall behöva känna den psykologiska börda som ongaeshi innebär.

Det mest välkända exemplet på ongaeshi – här i ytterst förkortad version – är berättelsen om de 47 ronin (浪人) eller på japanska chushingura (忠臣蔵) de lojala vasallernas skatt. Fursten av Ako var en ung man som precis tillträtt när det var dags för den växelvisa tjänstgöringen i Edo. Hans entourage bestod bland annat av 47 samurajer. I Edo borg var en högt uppsatt byråkrat i full färd med att försöka utverka mutor från den unge fursten, som helt enkelt var för ung att förstå. När han inte fick vad han ville lurade han i fursten att det var okej att bära svärden på sig inom borgen. Det var det naturligtvis inte utan det var dödsstraff på den sortens handlingar. Fursten tvingades begå seppuku (切腹). Hans vasaller svor att hämnas sin unge furste.

Medveten om att byråkraten beordrade ut spioner för att hålla reda på de nu furstelösa samurajerna, spreds de för vinden. Under ett års tid vandrade de längs de japanska vägarna, söp och levde skörlevnad så att de skulle framstå som ofarliga. När spionerna dragit sig tillbaka tog de sig på bakvägar tillbaka till Edo och smög in nattetid i staden. De varnade grannarna att de kommit för att hämnas sin furste och ifall de teg skulle ingen behöva råka illa ut. Huset attackerades och efter att ha dödat ett stort antal vakter lyckades de hitta byråkraten undangömd i ett träkolslager. Furstens främste vasall erbjöd honom den ärofulla vägen att lämna det jordiska men mannen var för skräckslagen för att tala. De beslöt att själv hugga huvudet av honom. Detta bar de sedan till sin furstes grav där de placerade det och rapporterade att de äntligen lyckats hämna hans död. Sedan inväntade de shogunatets konstaplar och förestående likvidering. Men shogunen fann att de handlat helt i enlighet med ongaeshi och förklarade att de var berättigade att begå seppuku om de ville.

Det gjorde de kollektivt i Takanawa, då en förort till Edo nu en integrerad del av Tokyo. De ligger samtliga begravda i Sengakuji ett tempel (och station) alldeles i närheten av platsen där de tog livet av sig. Varje år den 14 december, på årsdagen, håller templet en festival till deras minne.

2 tankar om “47 vasaller bevisar vad ongaeshi handlar om

  1. Ping: Männen bakom Tokugawa Tsunayoshi | 歴史館

  2. Ping: De japanska lyktornas historia | 歴史館

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.