歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Grattis Pikachu

Lämna en kommentar

Grattis på 20 års dagen. Joo, så gammal har faktiskt Pikachu från Pokémon serien blivit. Den fyra dm långa och 6 kg tunga gula hamstern som lojalt stannat vid Satoshis sida i alla år är det ”fickmonster” som mer än något annat har kommit att personifiera den populära manga och videospel serien. Pikachu är ett portmanteau, alltså ett sammansatt ord av ändelser från andra ord. Pika kommer från pikapika som är japanens uttryck för något som glänser och gnistrar, medan chuchu är onomatopoesi för mus- och råttläten, alltså en motsvarighet till pip piip. Namnet är därför egentligen en beskrivning av varelsen, nämligen en hamster med elektrisk kraft.

I Sverige är Kalle Anka den mest kända av Disneys figurer, men i resten av världen är den betydligt snällare och hjälpsammare Musse Pigg den som representerar Disney och hans verk. Så också i Japan, därför valde Pokémons kreatörer att söka en vapendragare till Satoshi bland råttdjuren. Japanska bostäder är trånga och det är därför inte särskilt vanligt med hund och katt som husdjur, speciellt i de större städerna där många fastighetsägare förbjuder husdjur. Men det går som regel att smita in med en hamster obesett och den ställer sällan till besvärligheter för sin omgivning, ett nog så viktigt karaktärsdrag i Japan, därför är hamstern det vanligaste husdjuret bland pojkar i storstäder. Utifrån detta faktum var det lätt att utse en hamster till Satoshis lojale vän. Pikachu är också den karaktär som fått behålla sitt eget namn på alla språk där Pokémon förekommer.

Pikachu är också unik genom att han endast använder stavelser i sitt eget namn – pi ka chu – när han kommunicerar och det har inneburit en världskarriär för Otani Ikue som gör rösten för Pikachu över hela världen. I Japan representerar Satoshis och Pikachus relation den traditionella mellan furste och vasall, medan i resten av världen så är det deras obrutna vänskap som framhålls. Som det mest kända fickmonstret är han av naturliga skäl också det mest kommersialiserade och – åtminstone i Japan – är han för pojkar vad Kitty-chan eller i väst Hello Kitty är för flickor. Han var japanska fotbollslandslagets maskot i VM 2014 och om bara Tajiri Satoshi och Sugimori Ken, ägare till Game Freak inte begär ohemula licensavgifter skulle det inte förvåna ifall han även blev maskot för Tokyo olympiaden 2020.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.