歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Japansk film, mer än Kurosawa

2 kommentarer

Just nu visas Koreeda Hirokazus film SystrarnaUmimachi diary eller dagbok från en kuststad i original – på svenska biodukar. Den är baserad på en manga av Yoshida Akimi som också ritat manga som Akuma to himegimi Prinsessan Kimi och Djävulen, och Kariforunia monogatari eller berättelsen om Kalifornien, men är så klart mest känd för Banana Fish. Med tanke på hur mycket film som produceras i Japan är det ytterst få som når fram till Sveriges gränser, så idag tar bloggen en liten titt på Japans cineastiska historia.

Sverige har, enligt de senaste siffrorna bloggen hittar, 830 biografsalonger eller 8,7 per 100 000 invånare. Samma siffror för Japan är 3 318 eller 2,9 per 100 000 invånare. Sambanden är två, en biosalong tar upp stor yta, marginalkostnaden för ytterligare stolplatser är därför liten så japanska biografer är betydligt större än svenska och befolkningen är så mycket större, ungefär 12 gånger fler, så i den relationen är Sverige att betrakta som biograftätt då vi har tre gånger fler biografer per capita. Samtidigt finns det en gigantisk skillnad mellan länderna. På svenska biografer är ungefär 20 % av de filmer som visas svenska, i Japan är de inhemska mer än 60 % av utbudet.

Med andra ord produceras det film flitigt i Japan, senast tillgängliga siffra anger 411 inhemskt producerade filmer under 2011, alltså mer än en film varje dag. De täcker in de flesta genrer även om Rom-Coms är sällsynta, japaner har svårt att blanda humor och kärlek så många av Hollywoods produktioner i den genren kommer sällan till Japan eller visas endast en kort tid, således är Hugh Grant och Sandra Bullock inte bland de mest kända Hollywoodskådisarna i Japan. Även om det gjorts en del försök är Japan det enda land som ordentligt kan producera Anime och samurajfilmer som på japanska kallas jidaigeki ung. periodfilm. Det är också den genre som lyckas bäst på exportmarknaderna, ingen har exporterat film för lika många miljarder som Studio Ghibli. Den andra stora exportsuccén är Godzilla som såg dagens ljus första gången 1954 och enligt Guiness är det världens längsta bio franchise, inte mindre än 28 filmer med det eldsprutande monstret har producerats över 62 år.

Innan det fanns film i Japan fanns det utsushi e eller reflekterande bilder, ett slags Laterna Magica där en pappersklippare fick fram olika figurer som i silhuett berättade en historia. De första japanska filmerna följde därför först detta fotspår, gick sedan över till att filmatisera kabuki skådespel och geisha uppträdande. Under 10-talet utvecklades manuskripten och genrerna vidgades, särskilt samurajfilmer med vilda fäktscener blev mäkta populära. Den Stora Kantojordbävningen innebar ett stort avbräck och när Japan återuppbyggdes sveptes landet av en vänstervåg som satte sina spår i filmerna. Det producerades oberoende proletära filmer som av myndigheterna stämplades som tendentiösa filmer, keiko eiga på japanska. De utsattes för censur och i takt med att militaristerna växte sig starka började filmmakarna förföljas. Japan fick sin svartlistning 20 år före McCarthy. Under 30-talet skulle filmerna stå i myndigheternas tjänst och propagandafilmen blev ett verktyg att styra massorna. När kriget var slut stod landet i ruiner, det fanns inga arbeten och ingen som hade råd att gå på bio.

Det var således under de värsta tänkbara omständigheter som Kurosawa Akira debuterade som regissör med Sugata Sanshiro namnet på protagonisten som istället för att lära sig jiujitsu börjar träna judo. Via filmer som Rashomon, Shichinin no samurai, Yojimbo, Kagemusha och Ran skulle Kurosawa bli Japans internationellt mest kände filmregissör. Det var med Yoidore tenshi, Asberusad Ängel, som han inledde samarbetet med Mifune Toshiro som den vägen blev Japans internationellt mest kände skådespelare. Men i Japan överskuggas han av Ozu Yasujiro och Mizoguchi Kenji som mest populära filmregissör. Ozu regisserade den film som fortfarande står sig som Japans mest populära, den 1953 utgivna Tokyo Monogatari, svensk titel Föräldrarna, som handlar om ett äldre par som reser till Tokyo för att träffa sina vuxna barn som inte har tid för dem. När berömda filmmakare ombeds lista sina favoritfilmer är den nästan alltid med bland toppalternativen eftersom Ozu lyckas berätta en gripande historia med emotionellt djup samtidigt med att han undviker melodrama och trots att filmen rör sig långsamt framåt upplevs den aldrig som tråkig eller stel.

Mizoguchi var oerhört produktiv i sin ungdom, fick färdigt en film på en vecka eller två, men hans tidiga verk brann upp i jordbävningen 1923. Istället begav sig Mizoguchi till Kyoto där det nybildade filmbolaget Nikkatsu byggt upp en historisk japansk stad för att spela in samuraifilmer. Även Mizoguchi var socialist och gjorde flera tendentiösa filmer, men istället för att kasta honom i fängelse övertalade militaristerna honom att göra filmer som var hyllningar till Japans martialiska historia. 1941 var han färdig med Genroku Chushingura, berättelsen om de 47 ronin som i ett år vandrar runt medellösa i Japan för att planera en hämnd för den oförrätt deras unge provinsfurste utsattes för av en arrogant byråkrat i Edos shogunat. När kriget var över blev han fri att åter själv välja sina filmer. Han valde en feministisk väg, långt innan uttrycket existerade, och ville visa på hur japanska kvinnor lidit i det mansdominerade samhället. Hans personliga favorit var Saikaku Ichidai Onna, engelsk titel The Life of Oharu och såvitt bloggen kan konstatera aldrig blivit släppt i Sverige.

2 tankar om “Japansk film, mer än Kurosawa

  1. Ping: Bloggens läsrekommendationer | 歴史館

  2. Ping: Drakens son blev symbolen för Japans litteratur | 歴史館

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.