歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Utnämn en japan till GD för SJ

4 kommentarer

En uppställning Shinkansen lok, det andra från vänster var den första tågserien.

Det japanska snabbtågssystemet Shinkansen, som betyder Nya Stambanan, täcker idag öarna Honshu och Kyushu och en utbyggnad till Hokkaido pågår. Shikoku och Okinawa är så pass små att snabbtåg inte lönar sig. Trots att tågseten kan vara upp till 16 vagnar långa, med mer än 1 300 passagerare och ibland ner mot tre minuter mellan avgångarna är punktligheten exceptionell, 2014 var den genomsnittliga förseningen till avgång 56 sekunder, rekordåret 1997 var det nere på 18 sekunder. Då skall man komma ihåg att hela linjeavsnitt stannar av vid jordbävningar, tyfoner och andra naturkatastrofer, trots detta är de således inte ens försenade en minut. Kanske är det dags för den svenska regeringen att överväga utnämna en japan till generaldirektör för SJ och Banverket?

Totalt uppgår Shinkansens bannät till 2 615 km med tåg som rusar fram i mer än 300 km/tim, och än så länge (peppar, peppar) har det aldrig hänt någon olycka även om passagerare lyckats få stopp på tåg någon enstaka gång. Bidragande orsaker till det här, närmast fantastiska, rekordet hänger naturligtvis delvis samman med japanernas exceptionella organisationsförmåga och förmågan att få en hel jättelik organisation att röra sig enhetligt och samtidigt i exakt samma riktning. Men det finns även historiska orsaker.

Shogunen i Edo införde det som kallas sankin kotai, eller växelvis tjänstgöring. Det här innebar att daimyo runt om i riket mer eller mindre ständigt befann sig på väg mot Edo, eller på väg därifrån hem. De reste med jättelika delegationer och detta krävde såväl vägservice som ordentligt vägunderhåll. Dessutom var logistiken viktig eftersom vissa daimyo helst borde undvika att på vägen stötta på vissa andra daimyo som de historiskt haft ett antagonistiskt förhållande till, det pågick således mycket planering, som i sin tur krävde en administrationsapparat, för att hantera all dessa delegationsresor på det japanska vägnätet. Man fick således tidigt klart för sig vikten av vägunderhåll. Kom en delegation och vägen inte var framfarlig kunde konsekvenserna bli digra. De som skötte vägarna lärde sig därmed behovet av framförhållning.

Dessa erfarenheter tog de med sig när Japan öppnades upp för omvärlden. Tågen var det perfekta transportmedlet för det fattiga och trångbodda Japan och linjenätet formligen exploderade, såväl privata som nationella järnvägar anlades. För att allt detta skulle fungera krävdes det samordning och samarbete mellan de olika kontrahenterna. Tidtabeller effektiviserades så att tågbyten mellan olika tågoperatörer underlättades så till den grad att ifall man väntar på en perrong idag och tåget är mer än en minut försenad så börjar japanerna stampa irriterat i marken. Det är uppenbart att de inte är vana att behandlas på detta sätt. Undantaget är Okinawaborna som endast har en monorail som är mer av det turistiga slaget Svenskarna har för länge sedan fått sina förhoppningar om tågens punktlighet grusad, Okinawaborna har aldrig internaliserat några.

När Japan väl beslutat sig för att anlägga Shinkansen tog man vissa strategiska beslut. Det ena var att alla vagnar skulle ha drivkraft, långa spårenheter för att minska antalet svetspunkter där de använde kontinuerlig svetsning samt i stor utsträckning ballastfria spår då underhållstiderna måste minimeras. Att alla vagnar har egen drivkraft innebär att accelerationen väsentligt förbättras, viktigt med tanke på att Shinkansen har mycket stationer. Det i sin tur ledde till en uppdelning mellan snabbtåg och supersnabbtåg. De senare stannar kanske på var sjunde station, där kan man då byta till snabbtåg för transport till stationerna mellan de mer avlägset fördelade supersnabbtågsstationerna. Ibland innebär det att det kan vara snabbare att åka förbi sin slutstation för att sedan åka tillbaka på mötande spår. Järnvägsentusiaster över hela världen sparar ihop till en semester för att åka runt på de olika japanska järnvägslinjerna enbart för njutningen av punktlighet och bekvämlighet.

4 tankar om “Utnämn en japan till GD för SJ

  1. Ping: Sverige spelar nu officiellt i division 3 | 歴史館

  2. Ping: Soluppgång för Maglev, nedgång för Shinkansen | 歴史館

  3. Ping: Peter Wolodarski på slingrig räls | 歴史館

  4. Ping: De järnvägsfrälstas rike | 歴史館

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.