歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Heian till Heisei japanska kulturepoker

5 kommentarer

Japans kulturella högtidsepok är utan tvekan Heian perioden mellan 794 och 1185, och det finns förvånansvärt många likheter med den Japan befinner sig i nu som heter Heisei, en garanterad skillnad är dock att Heisei blir inte lika långvarig som Heian. En bidragande anledning till att kejsare Kanmu flyttade från Nara till Heiankyo, det vi nu kallar Kyoto var att Japan gärna ville emulera Tang dynastin i Kina, på samma sätt vill Japan idag gärna emulera USA. Men efter en tid av kritiklös introduktion börjar de ändra och korrigera. Stadsplaneringen i Heiankyo togs direkt från Tang, men efter en tid började de ändra husens arkitektur till mera traditionella fasader. McDonald’s intog Japan med buller och bång, men det dröjde inte många år innan kundunderlaget sakta men säkert sjönk undan. Japanerna ville ogärna skyffla ner Big Mac och en och en halv liters Coca-Cola muggar. Big Mac finns kvar, men colan serveras i storlekar som amerikaner finner förolämpande och numera finns det en massa alternativ på menyn som nog endast återfinns i Japan.

Dans och skönlitteratur såg dagens ljus och poesitävlingar hölls inom kejsarpalatsets väggar. Idag upplever Japan något av en andra stor kulturperiod, anime och manga är välkända begrepp i väst och det monopol som Disney en gång höll när det gäller tecknad film har eroderat. Har man passerat tioårsstrecket är det betydlig fler som söker sig till studio Ghibli och Miyazaki Hayaos alster än Disneyprinsessor. Serier som Anpaman, Dragon Ball Z, och Doraemon har blivit riktiga långkörare och i länder som Thailand, Hong Kong, Korea och Taiwan kan de ses, tillsammans med Naruto, Golgo 13 och Pokemon redan veckan efter att de sänts i Japan. Svenskarna får vänta på de amerikanska översättningarna till engelska innan de kan översättas till svenska, men många ungdomar har lärt sig hur de skall beställa DVD från japanska Amazon och Rakuten för att lägga vantarna på programmen innan svenska TV bolag får loss tummarna.

På samma sätt är det med musiken, ungdomar lär sig lyrik och danssteg till AKB48 via YouTube istället för att invänta svenska skivbolag eller Spotify. Under Heian perioden uppstod det en kulturell vattendelare mellan de som hade möjlighet att ta till sig de kulturella landvinningarna och de som fick stå utanför. Samma vattendelare finns idag, men nu ligger den i utlandet. Heian var den period som introducerade romanen som skönlitterärt verk för första gången, ingen annan än Japan hade tillgång till den sortens verk för tusen år sedan, och i Japan var det endast en kulturell elit som hade tid, råd och möjlighet att tillgodogöra sig innehållet. Idag är det de som behärskar sökningar och eventuellt klarar att använda lite japanska i sina sökningar som får fram det bästa materialet. De andra får nöja sig med den sekunda vara som slumpas på TV-mässor av de amerikanska nätbolagen för att sedan gå i repris i tio år eller så på Kanal 5. Lägg märke till att de enda amerikanska komedierna som numera är sevärda är de som kommer från HBO eller Netflix. ABC, CBS, NBC och Fox har kapitulerat i genren. Att japanska komediprogram inte gör sig utanför de japanska öarna hänger ihop med att den japanska humorn bygger mycket på missförstånd i den homonyma urskogen. Den är således komplett omöjlig att översätta. Men intressant nog ser man dessa frågor diskuteras på sajter där exempelvis Anime diskuteras. Ungdomarna vill lära sig förstå humorn som dyker upp i programmen.

Ett exempel på klipsk japansk humor som skymtar förbi på lokala krogens bardisk är skylten som deklarerar 冬春夏中 ett budskap som då skall läsas 秋無中. Den läsare som klurar ut vad det skall betyda utlovas ett alldeles personligt inlägg.

5 tankar om “Heian till Heisei japanska kulturepoker

  1. Ping: När det endast fanns rum | 歴史館

  2. Ping: Shugo daimyo eller sengoku daimyo? | 歴史館

  3. Ping: Buddhismens historia i Japan | 歴史館

  4. Ping: Animes historia i Japan | 歴史館

  5. Ping: Iwakura Tomomi revolutionens fader | 歴史館

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.