歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Japans Mors dag passerar obemärkt

Lämna en kommentar

Mors dag! En dag som passerar ganska obemärkt i Japan, märkligt nog. Blomsterhandlare, chokladfabrikörer och andra i presentbranschen brukar inte försätta tillfället att slå på trumman för sina produkter. Problemet är naturligtvis de japanska männen, de är lika lyhörda och finkänsliga som tinnitusdrabbade flodhästar. Att köpa en ask choklad eller en bukett blommor och tacka hustrun för de uppoffringar hon gjort för barnen det gångna året skulle te sig som en paradox, eftersom det är hon, åtminstone i männens sinnevärld, som insisterat på barn. Inte för att det vimlar av dem heller. Nativiteten understiger med råge det som behövs för att ersätta dem som lämnar det jordiska.

Trots försök förblir det mesta osålt.

Hade japanerna inte levt så förbaskat länge hade de redan tvingats demontera spökstäder och öppna sina gränser för arbetskraftsinvandring. Som det är nu hankar de sig fram och fortsätter i god japanska tradition att skjuta problemet framför sig. Det finaste man kan säga om en kvinna i Japan är Ryosai kenbo (良妻賢母) som betyder ”god hustru, klipsk moder”. Precis som i resten av världen gifter sig japanerna i allt högre ålder och första barnet föds när kvinnan närmar sig 35 år. Den erfarenheten, i kombination med noll och intet samhällsstöd, gör att de mer än gärna nöjer sig med en förlossning, Ryosai kenbo säger trots allt inget om hur många barn man bör vara moder till.

Att se kvinnan endast i hennes roller som hustru och moder stadfäster naturligtvis unkna könsrollsmönster. Men problemet är inte kvinnornas det är männens. Den allt högre äktenskapsåldern bidrar till dessa grundmurade föreställningar om kvinnans roll. När man passerar 25 års ålder i Japan blir det allt svårare att träffa intressanta och spännande människor av det motsatta könet. De flesta som ingår äktenskap före 28 års ålder gör det med någon de träffat i skolan eller på arbetsplatsen och som de har dejtat i några års tid. De som ingår äktenskap efter de passerat 28 år gör det nästan undantagslöst genom ”introduktion”. Nätet har naturligtvis öppnat en del möjligheter för de mer äventyrslystna, men de flesta ser valet av äktenskapspartner, särskilt när de passerat de 30, som ett synnerligen rationellt val. De hyser inga förhoppningar att den vägen träffa den Stora Kärleken, men kanske en som de är hyggligt kompatibel med. Därför vänder de sig med fördel till professionella äktenskapsmäklare med jättelika kataloger av potentiella kandidater.

Männens önskemål är närmast pinsamt likartade, just det, Ryosai kenbo. Resultatet blir att kvinnorna plötsligt måste ställa om och anpassa sig till föråldrade ideal. Förmågan att på egen hand, utan medhjälpare, klä sig i en kimono eller att på rätt sätt utföra en téceremoni eller arrangera blomster enligt någon ikebana skola blir plötsligt ovärderlig kunskap. Förr i tiden kallades detta hanayome shugyo, ungefär ”brudträning” och det var huvudsakligen en uppgift mellan mor och dotter. Så länge dottern var på första halvan av deras andra decennium var det ganska smärtfritt. Numera befinner de sig dock på andra halvan av sitt tredje decennium och modern, som säkerligen tjatat på dottern i mer än tio år har inte längre orken.

Äktenskapsmedlarna fyller upp det tomrummet genom att erbjuda paket som i gemene mun kallas konkatsu som i sin tur är en kortform av kekkon katsudo (結婚活動) eller ”äktenskapsaktiviteter”. Enkelt uttryckt är det en reality version av Extreme Makeover. Det gäller att på några månader forma om henne så hon passar in i den medelålders japanske mannens ideal för en hustru. När de sedan går på arrangerade dejter är det i realiteten ett enda långt inträdesprov, och de måste vara beredda på att ratas ett flertal gånger innan någon accepterar dem. Vanligaste motivet männen anger för att de passar? Ryosai kenbo ja nai, hon är ingen god hustru eller klipsk moder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.