歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Fem udda saker du inte visste om Japan – eller?

Lämna en kommentar

Så här i inledningen av det 27:e året i Heisei, fårets år, tänkte bloggen att det kunde vara på plats med lite lättsammare läsning. Bloggen presenterar fem udda företeelser om Japan i frågesportens form. Klarar du alla fem, utan att använda nätet för att hitta svaren, ber bloggen att få gratulera. Då är du en skicklig Japanexpert.

  1. Japan har vänstertrafik som nästan alla andra öriken. Inget speciellt ovanligt där. Men en prefektur avvek och hade högertrafik fram till 1972. Vilken?
  2. Japanskt té är grönt och kommer huvudsakligen från odlingar i Shizuoka och runt Fukuoka. Men Japan är också storkonsument av kaffe och importerar 85 % av ett lands kaffeproduktion. Vilket?
  3. En funktionsnedsättning som vi har problem med i västvärlden är helt okänd i Japan. Vilken?
  4. Japan har världens högsta förväntade genomsnittsålder. Allra äldst blir de i denna by. Vilken?
  5. En hushållsprodukt som vi använder dagligen i västvärlden är i stort sett omöjlig att få tag på eftersom japanerna inte behöver den. Ett begränsat urval kan hittas i specialbutiker som huvudsakligen servar västerlänningar bosatta i Tokyo eller Kobe. Vilken produkt är det?

Var frågorna svåra? Tyckte du svaren var självklara? Svarar du nej respektive ja på de frågorna har du med stor sannolikhet vistats en längre tid i Japan. Här är svaren.

 

  1. Okinawa är prefekturen som hade högertrafik, från den amerikanska ockupationen 1945, fram till återlämnandet 1972. Samma dag övergick de till vänstertrafik på samma sätt som Sverige gjorde den 3 september 1967. Amerikanska fordon var vanliga på ön under perioden med högertrafik, men då det stod klart att Okinawa åter skulle bli japanskt började de handla högerrattade Toyota, Nissan och Honda. Inne på de amerikanska baserna råder fortfarande högertrafik och det orsakar ofta problem för nyanlända soldater när de skall bege sig ut i det civila samhället.
  2. Japanerna inhandlar 85 % av Jamaicas kaffeproduktion. Det är främst lyxkaffet Blue Mountain som intresserar dem. Många håller affärsmöten på kaféer och att bjuda sin gäst på dyrt och fint kaffe är ett sätt att få gästen att känna sig speciell. Eftersom kaffet är dyrt försöker man hålla igen kostnaden genom att servera det i mindre koppar, kaffedrickandet blir därför begränsat och mer av tiden kan ägnas åt det affärsmässiga. En inte helt ovidkommande sidoeffekt, misstänker bloggen.
  3. Trots, eller kanske tack vare, den komplicerade ortografin är dyslexi ett okänt begrepp bland japaner. I Japan används fyra olika former av skrift, alfabetet för reklam eller T-shirt slogans, katakana för västerländska låneord, hiragana för grammatik och ursprungliga japanska ord, och kanji, de inlånade kinesiska tecknen, för kinesiska låneord och som applikationstecken för ursprungliga japanska ord. Intuitivt kan det tyckas som att den komplicerade skriften borde ha motsatt effekt, men tydligen verkar den stimulerande för hjärnan. Demens och Alzheimers är ovanligare och generellt drabbas japanerna vid högre ålder av dessa problem än västerlänningar.
  4. Ogimi heter en mindre by uppe på nordöstra Okinawa som har lite drygt 3 000 invånare, varav ett stort antal har fyllt 100 år. Självfallet spekuleras det i varför invånarna där har så hög medelålder och varför så många får uppleva sin 100:e födelsedag. Två saker som skiljer ut dem från andra byar i närheten framhålls. Ogimi är huvudort för odlingen av Shikuwaza, en liten grön syrlig citrusfrukt som de där äter som ett slags godis. Det medför att de från tidig ålder får i sig en rejäl portion C-vitamin och andra mineraler. Det andra är att byn är enda platsen i Japan där de fortfarande producerar Bashofu, en textil baserad helt på fibrerna i bananblad från arten Musa liukiuensis. Det är en helt organisk process där inga maskiner är involverade och varje steg i processen kräver koncentration och fingerfärdighet, om något går fel går det inte att fixa och hela textilen är förstörd. Många är verksamma i det här arbetet långt upp i 90-års åldern och det förekommer att en del av arbetskraften fyllt 100 år. Nödvändigheten att fokusera och använda fingrarna tros bidra till att de håller sig mentalt skärpta även i mycket hög ålder.
  5. Det är dödfött att försöka köpa deodorant i Japan (något för resenären att tänka på). Japanerna avger egentligen ingen kroppsodör då de äter mycket begränsade mängder kött och det fuktiga klimatet har medfört att de inte svettas på samma ymniga sätt som européer. Japanerna anser att européer anstränger sig att dölja sin kroppsodör genom att använda deodorant istället för att rensa kroppen från orsakerna till den. Det heta japanska badet, ofuro, där hela kroppen sänks ned hjälper till att öppna upp porerna och rensa ut dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.