歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Vägsystemet räddade Japan från kolonialisering

4 kommentarer

På 1500 och 1600 talet var det Portugal och Spanien som var de dominerande stormakterna. De behärskade navigation bättre än andra och kunde segla runt hela världen. De koloniserade friskt varthelst de for fram, portugiserna främst i Afrika och Sydamerika och spanjorerna både väster och österut, vare sig det gällde Mexiko, Sydamerika eller Filippinerna, alt lades under den spanska kronan i Madrid. Västerut underlättades kolonialiseringen av europeiska bakterier, lokalbefolkningen hade aldrig utsatts för de sjukdomar som iberierna drog med sig och hade därför heller inget immunförsvar.

Men längst ut i östra Asien etablerades egentligen inga kolonier, undantaget är Macao i sydligaste Kina. Kungahusen i både Madrid och Lissabon var intresserade av att utvidga sina riken så långt det var möjligt. De tog därför intresserat del av de missiv som skickade hem från regionen, främst av jesuitiska missionärer. Av de som finns bevarade kan vi förstå varför de beslöt sig för att hålla sig till handelsskepp och aldrig skickade ut beväpnade trupper såsom till Sydamerika.

Sju Vägarnas Väktare i modern tappning

I Japan var det inledningsvis endast portugisiska jesuiter som verkade i mission, spanska fransiskaner anlände betydligt senare. I brev till Lissabon beskrev de ståtliga tempel, imponerande borgar och ett system med sju huvudvägar som täckte hela riket med snabba och effektiva transporter. På japanska var det känt som Gokishichido (五畿七道), eller Fem Regioner och Sju Vägar. De fem regionerna var de som låg centrerade runt Kyoto, dåtidens huvudstad och dess föregångare Nara. De Sju Vägarna var Tokaido, Tosando, Hokurikudo, Sanindo, Sanyodo, Nankaido och Saikaido. Systemet etablerades redan på 600-talet och de Sju Vägarna var ursprungligen de utliggande provinserna och från Kyoto utgick det en väg med samma namn till provinsen. Namnen lever kvar än idag i exempelvis linjer för Shinkansen, snabbtåget som idag binder ihop Japan kommunikationsmässigt. Således löper Tokaido linjen från Tokyo till Osaka, medan Sanin linjen löper från Osaka till Shimonoseki och Hokuriku Shinkansen går från Takasaki till Nagano.

Jesuiterna imponerades av japanernas statskonst, krigiska förmåga, etiska värderingar (trots att de inte var kristna) och dessa vägar som höll ihop nationen och gjorde den enhetlig, trots de olika provinsbaronernas inbördes tvister. Därför skrev de hem att varje militärt företag skulle kräva Kungens alla resurser om det skulle ha någon utsikt att lyckas. Varthelst de beslöt landstiga skulle det inte ta lång tid innan samtliga provinsers soldater kunde samlas och mota bort inkräktarna. Tack vare sitt vägsystem undvek Japan att bli kolonialiserat av européerna.

Annonser

4 tankar om “Vägsystemet räddade Japan från kolonialisering

  1. Ping: Japanska restaurangnäringens historia | 歴史館

  2. Ping: Palankinen – överklassens färdmedel | 歴史館

  3. Ping: Den japanska snabbmatens historia | 歴史館

  4. Ping: Japans första huvudstad | 歴史館

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.