歴史館

Japan förklarat ur ett historiskt perspektiv

Vd på sophögen

Lämna en kommentar

Sony Mobile Communications VD Suzuki Kunimasa har ersatts med Totoki Hiroki som hitintills ansvarat för själva telefonerna. Vad har detta med historia att göra? Det kan sägas utgöra ett trendbrott i den historiska utvecklingen. Att en toppchef tvingas gå är historiskt inget ovanligt, det var exempelvis inte ovanligt att de administratörer som ansvarade för skatteindrivningen under Tokugawa perioden tvingades begå seppuku när skatteinkomsterna inte levde upp till Shogunens förväntningar. Efter en tid upptäckte de att kvalitén på personalen ansvarig för skatteindrivning blev allt sämre. När det slutgiltiga ödet var att sticka ett svärd i sig själv blev kandidatskaran starkt begränsad.

Shogunen valde då att introducera ett slags pensionssystem. Den chef som presterade bra och ökade Shogunens skatteinkomster belönades rikligen med en egen liten domän, underlydande vasaller, ståtlig borg och fina titlar, kanske även vid det kejserliga hovet i Kyoto. Titlar som medförde en inbjudan till en årlig poesiläsning eller blomsterbeskådning i kejsarpalatset. En skattechef som däremot inte lyckades behövde inte längre ta till svärdet, även han fick en liten domän, ofta uppe i de kyliga nordliga distrikten, mindre fina titlar och inte lika många vasaller. Gradvis började kvalitén på personalen i skattekontoret förbättras, folk med matematisk begåvning blev allt mer intresserade att arbeta där.

Den här traditionen kom att överföras även på de japanska företagen. De ingick i olika nätverk där personal kunde bytas mellan företag och byråkrati. En dotterbolagschef, som exempelvis Suzuki, kunde flyttas till att ansvara för ett forskningscenter drivet av ett statligt universitet eller finansierat med offentliga medel. Den avsatte slapp ”tappa ansiktet” som japanerna uttrycker det. Alla inblandade, inklusive vaktmästarna på företaget och forskningscentret, förstod dock vad som skett, men alla höll god min. Och den nye chefen hade ju goda kontakter på sitt gamla företag, kanske kunde det innebära karriärmöjligheter för de som tröttnat på den mer akademiska aspekten av forskning och utveckling.

Sonys beslut att plocka bort Suzuki och ersätta honom med Totoki är ett tecken på att företagen inte längre har resurser och tid att följa den gamla invanda modellen. Krisen på mobilsidan fortsätter för Sony efter de lämnat samarbetet med Ericson och att rädda företaget är nu viktigare än att rädda ansiktet på en del av de inblandade. Räkna med att chefsbytet får fortsatta konsekvenser för Sonys närvaro i Sverige.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.